Felkészülés túrához – 1. rész

Az ősz a kirándulások ideje, ilyenkor sokan indulnak a természetbe egyedül, vagy másokkal. Ez az egyik legjobb aktív pihenés, de nem árt felkészülten elindulni. Már egy 1,5-2 órás erdei sétánál is jól jöhet pár apróság, hosszabb távon pedig még jobban oda kell figyelni mit viszünk. Hogy átfogóbb képet adhassak a témáról megkértem Kovács „Kowako” László futót, gyalogos túravezetőt, hogy legyen a segítségemre ebben az írásban. A téma nagysága miatt két részre osztottuk írásunkat.

A megfelelő felszerelést sok dolog határozza meg, elsősorban a táv hossza, a terepviszonylatok, az időjárás és az egyéni körülmények. Más kell egy félnapos pilisi kiránduláshoz, mint egy három napos teljesítménytúrához a Börzsönyben. Rengeteg dolgot lehetne írni, de mi csak általánosan hasznos eszközöket, irányelveket írunk most.

Az alapok

Napjainkban ezek evidensnek tűnnek, de meglepően gyakran feledkeznek meg róluk. Ilyen a Mobiltelefon (feltöltött akksival), víz (sok dologtól függ, hogy mennyit érdemes vinni, de a 0,5-0,7 liter a minimum), valamilyen energiapótló, pl. müzliszelet, gyümölcs, csoki, stb., személyes iratok, lehetőleg TAJ kártyával, zsebkendő (ezt felejtik el a leggyakrabban), hátizsák, túramellény, a felszerelés mennyiségének, és túra típusának megfelelő méretű, fajtájú.

Lábbeli

Főleg hegyi, erdei környezetben nem mindegy milyen cipőben megyünk, egy utcai lábbeli könnyebben csúszik, és kevésbé erős, mint a túracipők, bakancsok, így ezekben az esés, elcsúszás esélye is nagyobb. Egy pilisi sétához nem kell több tízezres bakancsot venni, de már egy olcsóbb túracipő/bakancs is jobb, mint egy utcai cipő. Ha nincs más, akkor egy kényelmes sportcipő is megteszi, de a magassarkút, körömcipőt, és papucsot hagyjuk meg máskorra. Komolyabb hegyi terepre, vagy rossz időjárási körülmények közé viszont ne menjünk sportcipőben sem. Csak túrázásra (vagy terepfutásra) tervezett, megfelelő lábbeliben.

Elsősegély

Ha vannak idősek, gyerekek a csoportban, vagy nehezebb terepre merészkedünk, akkor egy kisebb elsősegélycsomag hasznos lehet. Sok helyen árulnak kisebb, akár egy nagyobb zsebben is vihető elsősegélycsomagot, ami tartalmazza a legfontosabbakat. Ha elfér, akkor érdemesebb egy közepes kiszerelést vinni, amiben már kullancs csipesz, és fásli is van. Ha valakinek van konkrét egészségügyi problémája, akkor arra mindenképp külön kell felkészülni. A megfelelő gyógyszert elvenni, vagy ízületi probléma esetén a kellő rögzítőt. (pl. ha valakinek hajlamos kiugrani a térde, akkor egy jobb térdrögzítő mindenképp kell) Hidegebb időben, főleg hosszabb távra az izolációs fólia a szintén kötelező elem. Pár száz Ft, és egy zsebben is elfér, de sokszor életet menthet. Akik nem ismernék, az izolációs fólia egy alufólia szerű, vékony takarófólia, ami megvéd a kihűléstől, manapság már szerencsére sok terepfutóverseny, és teljesítménytúra kötelező felszerelése közé tartozik.

Térkép, GPS, Térkép applikáció

Ismeretlen területen kötelező elem, de még ismert helyeken is jól jöhet egy térkép, vagy GPS. Nem csak azért, hogy ne tévedjünk el, de baj esetén tudjuk merre induljunk, hol van bolt stb. A legnépszerűbbek a telefonos térkép alkalmazások, amikből már vannak kifejezetten túrázásra, komplex, vegyes outdoor tevékenységekre tervezettek is. Én a Locus Map, és az OsmAnd applikációkat ajánlom, de sok más jó szoftver létezik még. A második legnépszerűbbek a külön navigációs eszközök, outdoor GPS-ek. Ezek is nagyon jók, és ráadásul nem telefonunk akksiját használja. A papír alapú térképeket már kevesen használják, de hosszabb túráknál jól jöhet, ha a telefonnal, gps-el történik valami. Érdemes friss, pontos turistatérképet beszerezni.

Étel, ital

A vízről már volt szó, de itt még pár gondolat a folyadékpótlásról. Édes, cukros üdítőket nem érdemes vinni, csak szomjasabbak leszünk, és a hirtelen feldobott vércukor sem igazán jó. Hosszabb távon, bizonyos esetekben egy pohár kóla sokat segíthet felfrissülni, de átlagos túrákon jobb az ásványvíz, esetleg a natúr gyümölcslé. Táplálkozásnál is figyelni kell arra, hogy ne túl sok cukrot vigyünk be. A cukormentes, vagy kevesebb cukrot tartalmazó müzliszeletek, banán, alma stb. jó tápanyagforrások rövid távon, de a szendvics is tökéletes. Egy fél naposnál hosszabb, vagy durva terepen 20-30 km felett már inkább a fehérjeszelet, az energia gélek és hasonlók a praktikusabbak a banán, müzli és más ételek mellé. Több napos, vagy 70-80 km feletti túráknál már a konzervek, zacskós ételek is fontosak lehetnek, bár van aki már fél napos útra is azt visz magával. A minőségre itt is érdemes figyelni, illetve nem jók a túl zsíros, nehéz ételek. Én még füstölt kolbászt is szoktam vinni magammal. Az elemózsia előkészítésénél ne csak az út hosszára, de a terepre, hőmérsékletre, és az emésztésünkre is figyeljünk. 40C°-ban nem túl szerencsés joghurtot magunkkal vinni, ahogy egy tábla csokit sem. Igyekezzünk ne útközben megejteni a heti nagy ebédet, inkább jó tápanyagtartalmú ételeket érdemes fogyasztani. A témáról még rengeteget lehetne írni, konkrét túra előtt hasznos lehet kicsit utána olvasni, tapasztalt túrázókat megkérdezni.

Elemlámpa, kés, stb.

Sötétben nem jó az erdőben bolyongani, azért ha esélyes, hogy ránk sötétedik, akkor egy fejlámpát, elemlámpát sem árt vinni. Túrázáshoz én egy közepes fejlámpát tartok jónak. Nem kell több tízezer forintos profi terepfutó lámpa. Könnyebb terepen (főleg, ha van másnál is lámpa) már egy 80-120 lumenes, olcsóbb lámpa is jó lehet. Durvább terepre, vagy egyedül már azért egy komolyabb fényforrás szükséges. A túra- és terepfutó lámpák között már találunk 5000-6000 Ft-ért egész jókat, ami már bírja az esőt, ütődést, és több fokozatos fénye van, amivel maximumon tud legalább 150-200 lument. Kiegészítő megoldásnak a mellkasra, táskára rakható kislámpa is alkalmas. Komolyabb kiruccanásokhoz már tábori lámpa, erősebb elemlámpa kell, de a túl sok elektronikai eszköz sem jó, nem kell díszvilágítás.

Hosszabb kirándulás esetén egy külső akkumulátor telefonhoz, gps-hez szintén praktikus, legalább 8000-10000mAh-ásat érdemes választani.

Zacskó, alufólia nem csak a megmaradt ételek csomagolásához, de termények gyűjtéséhez is jól jön, párat dobjunk a táskába.

Naptej, kullancsriasztó, ha szükséges.

Kés, bicska, olló…

Először is fogadjuk el a tényt, hogy nem a dzsungelben vagyunk, nem Rambónak hívnak, és nem jönnek a vietkongok/uruk-hai-ok. Hacsak nem ösvényt akarunk vágni, akkor bozótvágó maximum túlélőtúrához kell. De szamurájkard sem kell. Egy multifunkciós bicska, vagy multifogó (nem összetévesztendő a kombinált fogóval, ez egy komplex tábori eszköz) esetleg egy kisebb zsebkés, vadászkés, ami ilyenkor kellhet. Ha sütögetni akarunk, vagy több napra megyünk, akkor egy kis balta, vagy bozótvágó is jöhet, de kis- és középtávú gyalogtúrához elég egy kisebb eszköz is.

Egy körömvágó csipesz, vagy olló az elsősegélycsomagban sérülés, körömbeszakadás esetére jó, ha van.

Ruházat

Mindig az időjárásnak megfelelően öltözzünk, indulás előtt nézzük meg az előrejelzést, és ha már kicsi esély van esőre, akkor vigyünk esőkabátot. Nyáron a kalap, kendő leégés ellen kötelező elem, ahogy ősszel, tavasszal a széldzseki, esőkabát is. Ha bozótos területre megyünk, akkor egy hosszúnadrág sem árt, főleg a csalán, és a szúrós növények miatt.

Fényképező

Nem létszükség, de szebb fotókat csinál, mint a telefon (általában) és legalább nem az merül. Egy kis kompakt gép elég, hacsak nincsenek komolyabb céljaink a képekkel.

Túrabot

Valaki szereti, valaki nem. Én főleg meredekebb emelkedőknél, közép- és hosszú távon tartom célszerűnek A legfontosabb tulajdonsága a tömege, amire figyelni kell. Egy túl nehéz bot inkább hátráltat, mint segít. A használatát érdemes túrázás előtt gyakorolni, megszokni. Az összecsukható változat szerintem jobb, mint a fix, de ez egyéni döntés kérdése.

Safe Card

Egy kis papír amire egy baj esetén értesítendő személy neve, telefonszáma van írva, esetleg a vércsoportunk, krónikus betegségünk, allergiánk, egyéb fontos infók. Fontos, hogy megtalálható, de védett helyen legyen, és olyan csomagolásban legyen, ami vízálló.

A következő cikkben a további hasznos eszközök mellett a túra szervezéséről, lebonyolításáról is írunk egy kicsit.

Kremlicza Levente – fogyozom.hu, Kovács „Kowako” László

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.