Futás a nagyvárosban – a szmog hatása a futókra

Napjainkban talán sosem látott népszerűségnek örvend a futás, és ezzel együtt a szabadtéri mozgás. A szabadban való sportolás az egyik legjobb időtöltés, különösen rendszeresen végezve, azonban a modern, városi életnek vannak hátrányai is. Az egyik legsúlyosabb probléma a légszennyezés, ami közvetlenül hatással van az egészségükre. Még a világviszonylatban kicsinek számító Budapest is küzd szmogproblémákkal. Fővárosunk átlagos légszennyezettsége közepesnek mondható, de sajnos egyre gyakoribbak a szmogriadók. A szmognak két fajtája létezik az ún. Téli (Londoni-típusú) szmog, és a Fotokémiai (Los Angeles-típusú) szmog. A téli magas légnyomás, és páratartalom  hatására -3 és 5C° között alakul ki. Szén-monoxidot, kén-monoxidot, szállóport és kormot tartalmaz. A Los Angeles-típusú a nyári időszakban jellemző a nagyobb városokban. Az alacsony légmozgás, magas UV-sugárzás, és a magas gépkocsi forgalom váltja ki. Az ultraibolya sugárzás hatására nitrogén-dioxid, ózon, hidrogén-peroxid, és peroxi-acetil-nitrát alakul ki. Ezek súlyosan egészségkárosító hatású anyagok.

A szmog élettani hatásai

A légszennyezésnek vannak rövid távú, és hosszú távú hatásai is az emberi szervezetre. Ezeknek a mértéke sok mindentől függ, de az biztos, hogy a szmog hosszú távon növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, árt a tüdőnek, és mind rövid, mind hosszabb távon növeli az oxidatív stresszt a szervezetben. Emellett sok más betegséghez, problémához is vezethet, vagy növelheti bizonyos betegségek kialakulási esélyét. A szmognak van azonnali hatása is. Szennyezett levegőben csökken a teljesítmény és hamarabb fáradunk.

Érdemes-e futni szmogban?

A forgalmasabb, szennyezettebb részeken egyáltalán nem ajánlják a futást, kinti sportolást, különösen autópálya, forgalmas belvárosi csomópontok közelében. Szmogriadó esetén pedig semmiképp se fussunk a városban. Egészségügyi határértéket meghaladó légszennyezettség idején kint intenzíven sportolni hasonló ahhoz, mintha futás közben dohányoznánk. Nagyon nem egészséges.

Mit érdemes tenni?

Szerencsére egyre több lehetőség van elkerülni a bűzös, füstös, városi utakat. Egyik lehetőség a futópad, vagy benti sportolás. De talán a legjobb, ha a természetbe megyünk sportolni és erdőben futunk. Nem csak a tüdőnknek, de a térdünknek is jót tesz a puha erdei talajon való futás és kevésbé egyhangú is. Szóval ha van lehetőség rá, akkor irány a terep. Jobb híján egy park is jó lehet, esetleg egy kevésbé forgalmas terület. A tévhittel ellentétben a víz nem viszi el a szmogot, tehát a folyópart sem a legjobb megoldás. Ettől még a Margitszigeten sokkal egészségesebb futni, mint a körúton, vagy a rakparton. Kevésbé kényelmes megoldás a minőségi szűrőmaszk viselése. Ebből olyat kell választani, ami képes kiszűrni a 2,5 mikron alatti részecskéket. Ezeket főleg biciklisek hordják, a futók kevésbé szeretik, de ha mindenképp városban fut valaki, akkor érdemes kipróbálni.

Forrás: Levego.hu

Sportolás közben is az egészségünk a legfontosabb, odafigyeléssel, és óvatossággal sokat tehetünk. Jó egészséget mindenkinek!

Kremlicza Levente – fogyozom.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..